Rådgivning i forbindelse med køb af computersystemer, kontor- og kopimaskiner, mobiltelefon og andet IT
Driller din computer? PC-rensning, genopretning og dataevakuering er et af mine specialer.
Er din computer begyndt at opføre sig markant anderledes eller arbejder den langsomt? Jo længere du venter, desto værre vil problemet blive.
Backup systemer, både "i skyen" og lokalt.
Domæner, webdesign og hosting - vi kan det hele.
Husk at besøge os på Facebook og gi' et Like. Så får du mine newsflash direkte på din Facebookside.
Installation af både kablet og trådløst lokalnetværk (LAN/WiFi), nætværksprinter, NAS, IP-kamera mv.
Opsætning af IP-telefoni. Giver mine kunder en besparelser på op til 75% af deres oprindelige fastnet telefonudgifter.

PC hjæp og support i HillerødDriller din computer? Er den langsom eller har du den mistænkt for at være angrebet af virus?

PC-rensning, genopretning og dataevakuering er nogle af mine specialer. Så er din computer begyndt at opføre sig markant anderledes eller arbejder den langsomt, så er det nu du skal træffe et valg: tror du at du selv kan klare problemet eller skal du ha' hjælp? Forsøger du selv, så gør det med det samme. Jo længere du venter, desto værre risikerer du at problemerne bliver. Hvis du ikke kan klare det selv, er det også vigtigt at du tilkalder professionel assistance med det samme.  Når du har besluttet dig for at søge hjælp, skal du undlade at bruge PC'en mere, bare slukke den og kontakte mig.

Har du mod på at forsøge selv, er her lidt gode råd du kan prøve, naturligvis på eget ansvar. Tilsvarende er der nogle tiltag, som du med fordel kan forberede inden supporten kontaktes, tiltag som i sidste ende vil øge kvaliteten og reducere dine omkostninger.

Selvhjælp
Herunder findes lidt tips og tricks, lidt hjælp til selvhjælp samt gode råd, som du med fordel kan løbe igennem, når problemerne opstår. Alt efter dit eget kendskab til IT, tid og muligheder, kan du forsøge dig med et eller flere at disse råd. Hvis du bruger dem, påtager du dig selv ansvaret for om de virker efter hensigten, men du  kan undgå at løbe denne risiko ved at tilkalde professionel support med det samme. Dermed vil du sandsynligvis spare ærgrelser, tid og penge.

De gratis råd:

• Det første er det ældste trick i bogen, men er faktisk noget du bør prøve med det samme: yep, genstarte PC'en! Ikke bare almindelig genstart men lukke helt ned, slukke for strømmen på stikkontakten (hvis det er en bærbar - fjerne batteriet), vente 2-3 minutter og starte op igen.
• Opføre PC'en sig "underligt", prøv med en online virusscanning. Er der en aktiv virus på din PC, har den helt sikkert highjack'et den eksisterende antivirus og du kan derfor ikke længere stole på, at den fungerer korrekt. Online scanneren vil virke som et SWAT-team, der ikke når at blive korrumperet inden det slår til og forhåbentlig knuser eller i det mindste identificerer problemet.
• Får du mistanke om at der er problemer, så tag en backup med det samme! Billeder, dokumenter, E-mails (pst-filen fra Outlook) og internet favoritter, er normalt det der er vigtigst. Brug en ekstern harddisk eller USB-stick, aldrig CD eller DVD.
• Ved manglende Internet eller netværksforbindelse; sluk for alle netværkskomponenter så som router, switch og WiFi access point. Vent et par minutter og tænd det så i følgende rækkefølge (nogle enheder kan være bygget sammen i een) med ca. 1 minuts interval: DSL modem -> router -> switch -> access point -> printer -> PC'er.
• Er du bare lidt fortrolig med Internettet og får uforståelige fejlmeddelelser, så prøv at Google hele beskeden. Du er næppe den første med dette problem og Internettet tilbyder derfor en række forslag til at løse dit problem. Defor bør du være kritisk og forsigtig med løsningsforslag, idet nogle såkaldte  "løsninger" kan være ondsindede. Vær også sikker på, at du forstår hele processen, hvis du selv vil forsøge dig, og det helst før du begynder på fejlretningen.

Forberedelse
Hvis eller når du så ikke lykkes selv, er det tid at tilkalde hjælp. Da jeg afregner pr. påbegyndt ½time, er det en god idé at forberede dig og dermed minimere den tid, hvor jeg arbejder med at løse problemet. Mange års erfaring har lært mig, at alt for ofte strander hjælpen, eller bliver mere tidskrævende end nødvendigt pga. manglende koder, originale programmer, genopretnings CD'er mv. Jeg anbefaler, at du læser denne del igennem inden du kontakter mig.

• Hvis det er muligt, så find alle originale papirer, manualer og ikke mindst installations CD/DVD'er frem. Forhåndsviden om, hvilket operativt system PC'en anvender og hvilke programmer, er også nyttig ved fjernsupport.
• Skriv ned, mens du kan huske det og så præcist som muligt; hvilke problemer du har, hvordan opstod de og hvilke tiltag som du selv forsøgt for at rette fejlene.
• Lav en liste med alle brugernavne og passwords, eks. vis til: routeren, access point, E-mail kontoen, andre computere (partnerens, børnenes eller kollegers) i netværket. Af andre informationer som jeg kan få brug for, kan nævnes: kunde nr. hos ISP eller telefonselskab og programnøgler eller licenskoder til software pakker. Alt sammen data, som du bør samle på et sted.
• Tag backup; billeder, dokumenter, E-mails (pst-filen fra Outlook) og internet favoritter, er som regel de vigtigste. Brug en ekstern harddisk eller USB-stick, aldrig CD eller DVD. Forsvinder data under min support, er ansvaret desværre dit og dit alene. Jeg kan ikke vide, hvad og hvor du har dine uerstattelige data medmindre vi i fællesskab aftaler et andet forløb.
• 90% af alle småproblemer kan løses via fjernsupport (remote desktop). Jeg yder kun support efter forudgående aftale og når jeg kan se, hvad der forgår på din skærm. Hvis vi ikke kan sidde fysisk sammen, vil jeg bede dig om at downloade og installere programmet "TeamViewer". Når det er installeret er jeg klar til at skabe en forbindelse til din PC; men først bedes du lukke alle andre programmer, så kun "skrivebordet" er synlig. Virusrensning kan IKKE udføres via fjernsupport.
• Har du fået geninstalleret software eller evt. har købt en ny PC, er der med garanti ting, som ikke fungerer som de plejer. Have en blok liggende, hvor du skriver de ting ned du gerne vil have rettet til, men vent en uge eller to før du bestiller support. Så er der en rimelig chance for, at vi får det meste med i første forsøg.

Ovenstående er ikke krav eller en forudsætning for at du kan få support, men det er i begge parters interesse, at opgaven bliver løst hurtigst og bedst mulig. Det er et teamwork, hvor du som kunde står for leveringen af de nødvendige oplysninger og z-upIT.dk for at problemerne elimineres. Resultatet bliver kun optimalt, hvis vi begge leverer vores del efter bedste evne.

Et sidste velmenende råd herfra skal være; udvælg EEN supporter du bruger fast! Det kan blive en dyr fornøjelse, at lade en "IT-kyndig" ven eller familiemedlem, forsøge sig først. Der er lige så mange filosofier og løsninger, som der er IT supportere. Den ene er ikke nødvendigvis mere korrekt end den anden, men oftest tåler de ikke at blive kombineret. Det er meget tidskrævende at skulle gennemskue, hvad en anden behjælpelig person har tænkt og hvor han/hun i givetfald har være inde og ændret i opsætningen af PC og opertivsystem.

z-upIT.dk er et handelsnavn i Citrotek ApS gruppen. Citrotek ApS står også for salg af CTS klimaskabe, TIRA vibratorer, Köhler salttåge kamre, BINDER ovne og Lansmont emballage testere. Brug for hjælp? z-upIT.dk telefon support, ring på: 4824 3656

Copyright © z-upIT.dk 2001-2017. All rights reserved.